Musikk terminologi og teori
av
Cato Larsen ©
Bar(s)
- Se Measure.
Beat
["Taktslag"]
- Takt er en tidsdefinisjon
av rytme, og det er vanlig å todele eller
firedele takten. D.v.s. at en takt inneholder
2 eller 4 "puls"-slag. Minst 80% av den musikken
ungdom i dag hører på, består
av firedelt takt, altså 4 slag i takten.
Hvert slag kalles for ¼ nettopp fordi
¼ + ¼ + ¼ + ¼ =
1, altså en hel takt. Hvis vi for ordens
skyld sier at ¼ = 60, d.v.s. 60 firedeler
pr. minutt, eller 60 BPM (Beat Per Minute),
så betyr dette et slag hvert sekund. F.eks.
går en Disco-låti ca.120 BPM, og
techno/dance/trance 10-20 BPM raskere enn dette
igjen.
BPM
- Benevnelse for hastigheten på
musikken. Betyr "Beat Per Minute"
(Må IKKE forveksles med Bars Per Minute,
se under!).
Brukes en del feil der den første B'en
ikke betyr Beat men Bars. Skal man angi musikkens
hastighet med Bars Per Minute, bør man
heller velge M for Measure Per Minute for å
ikke forvirre folk. Er musikken oppgitt med
Bars Per Minute, skal man gange tallet med 4
for å få Beat Per Minute.
Eller 2 i 2/4 takts msuikk og 3 i 3/4 takts
musikk.
BPM/MPM.
- Vær oppmerksom på at
hastighet også, noe feilaktig, oppgis
med helt andre verdier og alikevel med endelsen
BPM. Om tallene/hastigheten her virker altfor
små, er det fordi de bruker BPM som forkortelse
for "Bars Per Minute" Siden Bars og
Measures er det samme, er jeg av den oppfatning
at dette burde oppgis i MPM (Measures Per Minute).
Er musikken allikevel oppgitt i BPM (Bars Per
Minute) f.eks. en Cha Cha på 25 MPM, så
må du gange med 4. (Det er 4 beats per
Measure).
I all musikk skrevet i 4/4 takt, må du
gange MPM tallet med 4. Er musikken skrevet
i 3/4 takt ganger du med 3. Og likeledes, er
musikken skrevet i 2/4 takt, ganger du tallet
med 2 for å få BPM (Beats Per Minute).
Measure
- En Measure (eller Bar [Engelsk]),
er den delen av et noteark som er delt med vertikale
linjer. I 4/4 musikk, er en Measure 4 noter
(eller 4 beats).
Offbeat
- Hvilken Beat som helst i et stykke
musikk som IKKE er den første beaten
(også kjent som "Downbeat"),
er en Offbeat. Offbeat er også brukt til
å understreke de svake beatene i en Measure
(eller Bar).
Rytme
- Musikkens forløp
i tid er som regel nøye organisert. Mens
"takten" er det regelmessige pulsslag,
inndeler rytmen slaget.
Man kan godt forestille seg rytme uten melodi,
men er melodi uten rytme er utenkelig.
Syncopation
/ Å Synkopere
- Lange foredrag kan holdes om "Syncopation"
og det er ikke så lett å forklare
heller, men kort fortalt betyr det dette:
Syncopering skjer når man gjør
et trinn eller en bevegelse på en svak
beat i i musikken hvor du vanligvis ville danset
eller beveget deg på de sterke beatene
i musikken. En oppbrytning av rytmen om du vil.
Tenk deg en klokke som tikker. Tikk-Takk, Tikk-Takk.
Tikk er den sterke beaten og Takk er den svake
beaten. Tenk deg at du danser og gjør
et trinn på hver av Tikk'ene. Om du plutselig
tar i bruk Takk'ene vil du gjøre en Syncopation.
Two-Beat
- Dette uttrykket
brukes til å beskrive musikk som har den
første og tredje beaten i en 4/4 takt
låt, markert (accentuated). Two-Beat er
typisk for Marsjer, tidlig Jazz og det meste
av den Europeiske musikken.
Upbeat
- Beaten som kommer
rett før en "downbeat" (eller
også kalt den første beaten i en
måleenhet). Uttrykket "Upbeat"
kommer fra bevegelsen en dirigent gjør
med dirigentstaven sin.